Akvaryum Modellemesi ile Bilgisayar

Diyarbakır, Kastamonu, Trabzon, Bolu, İzmir, Antalya, Ankara, Yalova, Sivas illerinde düzenlediğimiz; onuncusunu ve sonuncusunu Van'da tamamladığımız seminerlerdeki amaç "Bilgi Güvenliği Farkındalığı" nı oluşturmaktı. (www.bilgiguvenligi.saglik.gov.tr)

Tabiki  bilgi güvenliği farkındalığını verip de işletim sistemleri, aralarındaki farklar ve Linux farkındalığından bahsetmemek olmazdı.

Her seminer sonunda Linux ile ilgili anlatılanlardan etkilenen meraklılar aşağıdaki soru ve başlıklara değinmeden geçmiyorlar:

Bazen soru sormak için mi soruluyor, yoksa gerçekten bilinmediği için mi soruluyor şaşırıyorum. Çünkü merak ettiğimiz en ufak bir konuyu bile hemen arama motorlarına sorup saniyesinde cevabını alabiliyoruz.

2012 yılında Linux olduğun sürece yaşar (!) adlı yazımda bu konuya değinmiştim. Sorulan sorulara içimdeki ses şu şekilde cevap verir :)

- Neden kullanmıyoruz?
- Neden kullanmıyorsunuz, kullanın 23 yıldır kullanıyorum bir zararını görmedim.

- Neden bedava?
- Paralı olup kaçak mı kullansaydık? Ya da para verecek yer mi arıyorsunuz?

- Kullanan başka neresi var?
- Bir şeyi kullanmak için illa başkasının mı kullanması gerekiyor. 

- Ben bi kere kullandım ama hiç güzel değildi
- Bir kere kullanırsan anlamazsın. Bilimsel olarak en az 3 hafta kullanman gerekiyor.

- Tüm programlarımız çalışmıyormuş ama.
- Neden acaba? Akvaryum modelini düşün...

Her seferinde bir kişinin aklına soru işareti koyup, merak uyandırıp kullanımını sağlayacağımı ümit ederken bu durumda sadece alışkanlıklarımızdan vazgeçmemiz gerektiğini anlatmanın daha mantıklı olacağını düşündüm. Kitabi ve terminolojik anlatımlardan çok mantığa yatkın, akılda kalıcı (buradaki video nedemek istediğimi daha net ortaya koyuyor), açık kaynak kodlu işletim sistemi ve programları kullanmasının neden gerekli olduğuna yönelik sunumlarla pekiştirilmesi gerektiği kanısına vardım. 

Bu yüzden 4 sene önce kurguladığım akvaryum modeli ile sunumlarımı yapmaya çalıştım.

Bir akvaryum hayal edin. Akvaryumun akvaryum olabilmesi için sadece tankının olması yeterli gelmemektedir. Bu tankı su ile doldurmak gerekiyor. Tabiki su dolu bir tanka da akvaryum diyemeyiz. Bunun için suda yüzecek balıklara ihtiyacımız var.

Modellemede bilgisayarı bir akvaryuma benzetip;

Akvaryum tankı= Donanımı
İçindeki su= İşletim sistemini
Balıklar= Programları

ifade etmektedir.


Akvaryum Modellemesi hafızada yer edip, bilgisayar okur yazarı olmayanlar da kurguyu zihinlerinde canlandırdıkları için ifadeler ve anlatılanlar havada kalmamış oluyor.

O zaman; hangi suda (işletim sisteminde) hangi balıkların (programların) yaşayacağı, balina (kapasitesi büyük bir program) için ne kadar bir akvaryuma (donanıma) ihtiyaç olduğu da modelleme sayesinde ortaya çıkmış oluyor.



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

GLPI Kurulumu

OJS Kurulumu

Gidenler